Vad vill du veta?

Oavsett vad du undrar över har vi svaret på din fråga.

Hur får man större muskler

De flesta drömmer om större muskler men det är få som lyckas få dessa muskler då det krävs både tid, hårt arbete och disciplin för att få större muskler. Utöver det behöver man även äta rätt och sova rätt, vilket är viktigt dels för att musklerna ska få näring och dels för att musklerna ska få koppla av ordentligt.

När man ska träna disciplinerat för att få stora muskler behöver man sätta av tid för att träna. Man bör träna på gymmet, eller hemma, minst 3-4 ggr per vecka och då träna under minst en timme för att man ska hinna köra igenom alla muskler.

När man tränar så gör många felet att de tränar de muskler som syns mest, företrädelsevis biceps. Bicepsen är några av kroppens minsta muskler och om man fokuserar för mycket på dessa muskler så är risken stor att man tröttar ut dessa vilket får som konsekvens att de övriga muskler inte får den träning de behöver.

Man bör börja med de stora musklerna som rygg, bröst, triceps och lår. Dessa muskler kräver en hel del uppmärksamhet innan de ger resultat och i samband med att man tränar de stora musklerna på överkroppen så tränar man även upp bicepsen med automatik.

Det finns massor av träningsprogram att hitta på Internet och bland dessa kan man prova sig fram till vilket program som passar en själv bäst. Generellt gäller att om man vill ha stora muskler så är det tunga vikter med få repetitioner som fungerar bäst, då får alla muskler bli ordentligt trötta genom arbete istället för genom utmattning som det lätt blir om man tränar med många repetitioner och med lätta vikter.

Att äta rätt är också viktigt, kroppen behöver dels näring så att man orkar med att träna men även extra protein som får musklerna att utvecklas. När man tränar hårt är det viktigt att musklerna får återhämta sig mellan passen och då är sömn viktigt, så man bör se till att man får ordentlig nattsömn så kroppen mår bra både fysiskt och psykiskt.

Ibland krävs det att man behöver förbränna fett för att få musklerna mer tydliga, det kallas för att ”deffa” och innebär att man äter mindre kalorier än vad kroppen gör av. Detta moment behöver man inte tänka på i uppbyggnadsfasen utan är ett moment som kommer när man vill börja forma sina muskler, som exempelvis magrutorna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *