Vad vill du veta?

Oavsett vad du undrar över har vi svaret på din fråga.

Hur tränar man benen

Benen är ofta en del av kroppen som glöms bort eller som man lägger väldigt lite tid på att träna och orsaken för detta är oftast att det är överkroppen som man vill fokusera på och bygga upp. En annan orsak är även att man inte bör träna nedre delen av kroppen samtidigt som den övre för om man tröttar ut underkroppen så blir det svårt att få bra effekt på träningen för överkroppen. Dock är det ingen katastrof då även den undre delen av kroppen som benmuskler får sin dos av aktivering i många av de övningar som man gör för överkroppen.

Knäböj
Knäböj är en effektiv övning för att träna musklerna i benen. För att utföra denna övning behöver man ha en skivstång och en skivstångsställning.

Lägg stången i skivstångsställningen och sätt fast lämplig vikt på stången. Gå sedan ned på huk under stången och placera skivstången över axlarna med händerna brett isär på stången och räta därefter ut kroppen i upprätt ställning och backa ut en bit från ställningen.

Därefter så böjer man sig nedåt med överkroppen samtidigt som man sakta sjunker ned genom att böja på knäna tills överbenen går parallellt med golvet och sedan så trycker man snabbt upp kroppen till upprätt läge med hjälp utav benen.

Återrepetera övningen flera gånger innan man åter igen placerar skivstången i ställningen.

Benpress
Med hjälp av en benpressmaskin kan man träna både yttre och inre benmuskler. Sätt på ordentligt med vikter på benpresstången och sätt dig sedan ned i utgångsläget, men knäna upp mot magen och fötterna något brett isär på tryckplattan. Tryck därefter upp plattan endast med hjälp av benen tills benen nått utsträckt läge. Håll kvar en sekund och sänk därefter sakta ned benen till utgångsläget och repetera övningen ett flertal gånger tills du är nöjd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *