Vad vill du veta?

Oavsett vad du undrar över har vi svaret på din fråga.

Hur tränar man armarna

Det är viktigt att man har starka armmuskler så att man kan klara av att träna kroppens andra muskler ordentligt så de inte hämmas av att armarna blir trötta när exempelvis ryggen tränas. Det är också bra om man lägger träningen av armmusklerna sist i programmet så man inte börjar med att trötta ut dessa.

Träna triceps
Triceps är musklerna som sitter på överarmens undersida. Detta är en stor och viktig muskel som man behöver träna upp så att den blir stark.

Man kan träna upp triceps med hjälp av en mindre skrivstång, så kallad curlstång, som man placerar på golvet i huvudändan av en bänk. Sedan så lägger man sig på rygg ovanpå bänken så att huvudet hamnar utanför bänkkanten.

Ta därefter tag i skivstången samtidigt som man svankar ryggen och trycker upp stången, endast med hjälp av triceps genom att böja armbågarna upp till rakt läge, tills stången hamnar i fas med bröstkorgen. Sänk därefter ned stången till sitt utgångsläge med samma rörelse och återupprepa proceduren.

Vid utförandet av denna övning ska man använda så tunga vikter som möjligt.

 Träna biceps
Biceps är musklerna på överarmens ovansida och en av de muskler de flesta strävar efter ska bli stora. Dock är denna muskel en av kroppens mest utsatta då denna muskel aktiveras i stort i alla övningar som genomförs för överkroppen vilket ofta leder till att man tröttar ut muskeln redan innan det är dags att träna den.

En bra övning för denna muskel är att använda en curlstång och i stående läge, med rak rygg, ha stången liggande i rakt hängande armar. Lyft därefter upp stången mot hakan genom att böja armbågarna. Undvik att hjälpa till med andra muskler utan försök låta biceps få arbeta ensam med lyftet. Håll still någon sekund i upprätt läge och fäll sedan ned stången med samma rörelse till utgångspunkten och återupprepa proceduren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *